X

Wil je de app eerst uitproberen? Dat kan! Klik hier om de demo-app te downloaden.

iGene DNA-test bestellen Nu van € 265 voor € 195. Actie geldig t/m 31 december.

Calcium en vitamine D

Het is belangrijk om zowel je calcium als vitamine D op peil te houden, omdat beide belangrijk zijn voor het behoud van sterke botten en tanden. Aangezien vitamine D nodig is bij de opname van calcium, worden ze vaak in één adem genoemd. Calcium is bovendien ook belangrijk voor een goede werking van je zenuwen en spieren, de bloedstolling en het transport van mineralen.

De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Maar in de wintermaanden is de zonkracht (in Noord- en West-Europa) niet sterk genoeg om aan je benodigde hoeveelheid vitamine D te komen. Andere bronnen van vitamine D zijn vette vissoorten en verrijkte margarine en bak- en braadproducten.

Belangrijke bronnen van calcium zijn zuivelproducten (zoals melk, yoghurt en kaas), groene groente (boerenkool, broccoli, sperziebonen, spinazie), peulvruchten en noten. Drink niet te veel alcohol, koffie, thee en cola; deze producten zorgen ervoor dat calcium sneller wordt uitgescheiden.

Voldoende calcium en vitamine D en jouw gezondheid

Er zijn meerdere gezondheidseffecten die samenhangen met calcium en vitamine D.

Voldoende calcium in combinatie met vitamine D verlaagt het risico op botontkalking

De Gezondheidsraad adviseert 10 microgram extra vitamine D per dag voor vrouwen die een hoger risico lopen op botontkalking. Dit zijn vrouwen met een donkere huidskleur of vrouwen die lichaamsbedekkende kleding en/of sluiers dragen. Ook vrouwen die onvoldoende buiten komen hebben extra vitamine D nodig.

Na de overgang geldt voor deze vrouwen het advies om 20 microgram extra vitamine D te consumeren. Zorg voor de inname van 2 a 3 zuivelconsumpties per dag om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calcium binnen te krijgen. Als dat niet lukt, worden supplementen aanbevolen.

Meer lezen over botontkalking »

Voldoende calcium in combinatie met vitamine D verlaagt het risico op darmkanker

Er zijn onderzoeken die aantonen dat de kans op darmkanker verlaagd wordt door de inname van calcium en vitamine D. Calcium remt ongewenste celdeling (poliepen) en beschermt de cellen tegen galzuren. Vitamine D zorgt voor een betere opname van calcium.

Zorg voor de inname van 2 a 3 zuivelconsumpties per dag om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calcium binnen te krijgen.

Meer lezen over darmkanker »

iGene Paspoort

iGene biedt je inzicht in persoonlijke risico's op aandoeningen en vertelt je of calcium in combinatie met vitamine D voor jou extra belangrijk kan zijn om bepaalde aandoeningen te voorkomen. Daarnaast geeft een iGene Paspoort je informatie over wat je verder kunt doen om risico's te verlagen. Daarbij leggen we de nadruk op gedrag waarmee jíj de meeste gezondheidswinst kunt behalen. In de onderstaande publicatie lees je meer over wat iGene voor jou kan betekenen.

Meer weten?

Ontvang gratis de publicatie:

"Langer gezond blijven met een iGene Paspoort"

Direct Ontvangen (PDF)

De slimste manier om langer gezond te blijven

Met een persoonlijk iGene Paspoort krijg je praktisch en betrouwbaar leefstijladvies, gebaseerd op je eigen DNA-profiel.

Betrouwbaar
Gebaseerd op wetenschappelijk gevalideerde informatie

Praktisch
Adviezen waar je ook echt wat mee doet

Veilig
Je privacy volledig gegarandeerd

Vraag nú direct jouw gratis iGene demo Paspoort aan.
(binnen enkele minuten gereed)

GRATIS DEMO PASPOORT

Download de app

Apple store Google store

Inschrijven nieuwsbrief

Ontvang een bericht zodra we een nieuwe erfelijke eigenschap of aandoening toevoegen aan het iGene Paspoort.