X

IS EEN DNA-TEST IETS VOOR MIJ?

5 sterren in Apple en Google store

Kaliumrijke voeding

Kalium is een belangrijk mineraal, dat onder andere betrokken is bij het regelen van de vochtbalans en bloeddruk. Geadviseerd wordt om dagelijks minimaal 3 à 4 gram kalium binnen te krijgen. Bronnen van kalium zijn onder meer banaan, avocado, aardappelen, witte bonen, aubergine, spinazie en zalm. Het is niet nodig om extra kalium te slikken als je de algemene richtlijnen volgt voor het eten van groente, fruit, volkorenproducten, peulvruchten en noten.

Kaliumrijke voeding en jouw gezondheid

Er zijn gezondheidseffecten die samenhangen met de inname van kaliumrijke voeding.

Kaliumrijke voeding verlaagt het risico op een beroerte

Een hogere kaliuminname wordt geassocieerd met een lager risico op een beroerte. Deze beschermende werking hangt samen met een verlaging van de bloeddruk.

In tegenstelling tot natrium, heeft kalium namelijk een bloeddrukverlagend effect. Beide mineralen zijn nodig in het lichaam, maar een verstoorde verhouding kan impact hebben op de bloeddruk.

Met een westers voedingspatroon krijg je snel te veel natrium en te weinig kalium binnen. Beperk daarom je inname van gezouten voedingsmiddelen en eet voldoende kaliumrijke producten.

iGene Paspoort

iGene biedt je inzicht in persoonlijke risico's op aandoeningen en vertelt je of voldoende kalium voor jou extra belangrijk kan zijn om bepaalde aandoeningen te voorkomen. Daarnaast geeft een iGene Paspoort je informatie over wat je verder kunt doen om risico's te verlagen. Daarbij leggen we de nadruk op gedrag waarmee jíj de meeste gezondheidswinst kunt behalen. In de onderstaande publicatie lees je meer over wat iGene voor jou kan betekenen.