X

Wil je de app eerst uitproberen? Dat kan! Klik hier om de demo-app te downloaden.

iGene DNA-test bestellen Nu van € 265 voor € 195. Actie geldig t/m 31 december.

Koffie en thee

Er zijn aanwijzingen dat koffie en ook thee positieve effecten kunnen hebben op de gezondheid. Bij een dagelijkse consumptie van ongeveer 4 kopjes koffie, worden geen aanwijsbaar negatieve effecten gevonden in gezonde mensen.

In koffie zitten veel verschillende bestanddelen die een positieve invloed kunnen hebben op de gezondheid. De bekendste is cafeïne, dat ook in mindere mate in thee voorkomt.

Koffie/thee en jouw gezondheid

Er zijn meerdere gezondheidseffecten die samenhangen met het regelmatig drinken van koffie en thee.

Koffie en thee verlagen het risico op Alzheimer

Uit onderzoek is gebleken dat koffie een verlaagde kans op Alzheimer geeft. Dit effect is waarschijnlijk toe te schrijven aan cafeïne.

Cafeïne zit niet alleen in koffie, maar ook (in mindere mate) in thee. Bij meer dan 5 koppen koffie per dag zijn de beschermende effecten niet meer bewezen.

Meer lezen over alzheimer »

Koffie en thee verlagen het risico op de ziekte van Parkinson

Uit onderzoek is gebleken dat koffie een verlaagde kans op Parkinson geeft. Dit effect is waarschijnlijk toe te schrijven aan cafeïne.

Cafeïne zit niet alleen in koffie, maar ook (in mindere mate) in thee.

Meer lezen over parkinson »

Koffie en thee verlagen het risico op een beroerte

Het drinken van 2 tot 4 koppen gefilterde koffie per dag verlaagt het risico op een beroerte met 10%. Daarentegen bevat ongefilterde koffie de stoffen cafestol en kahweol, die het LDL-cholesterol verhogen. Met ongefilterde koffie wordt het risico op een beroerte daardoor juist vergroot.

Naast koffie hebben ook zwarte en groene thee een beschermend effect. Deze verlagen het LDL-cholesterol én de bloeddruk. Door dagelijks een aantal kopjes koffie en thee te drinken kun je het risico op een beroerte verlagen.

Meer lezen over beroerte »

Koffie en thee verlagen het risico op hart- en vaatziekten

Het drinken van 2 tot 4 koppen gefilterde koffie per dag verlaagt het risico op hart- en vaatziekten met 10%. Daarentegen bevat ongefilterde koffie de stoffen cafestol en kahweol, die het LDL-cholesterol verhogen. Met ongefilterde koffie wordt het risico op hart- en vaatziekten daardoor juist vergroot.

Naast koffie hebben ook zwarte en groene thee een beschermend effect. Deze verlagen het LDL-cholesterol én de bloeddruk. Door dagelijks een aantal kopjes koffie en thee te drinken kun je het risico op hart- en vaatziekten verlagen.

Meer lezen over hart- en vaatziekten »

Koffie en thee verlagen het risico op diabetes type 2

Uit onderzoek is gebleken dat een hoge consumptie van koffie (zowel cafeïnehoudende als cafeïnevrije) een verlaagde kans op diabetes type 2 geeft. Een inname van vijf koppen koffie per dag wordt geassocieerd met een duidelijk lager risico. Een consumptie van meer dan 5 koppen koffie per dag geeft geen extra beschermend effect meer.

Ook zwarte en groene thee verlagen het risico op diabetes; drink ten minste vier kopjes thee per dag voor een 15% lager risico.

Meer lezen over diabetes mellitus type 2 »

Koffie verlaagt het risico op leverkanker

Het drinken van koffie geeft een lager risico op leverkanker. Hierbij lijken meerdere stoffen in de koffie betrokken te zijn. De precieze werking is nog niet duidelijk. Maar het lijkt erop dat genen die ontstekingen veroorzaken geremd worden, bepaalde enzymen geactiveerd worden, en dat DNA-schade beter herstelt.

Meer lezen over leverkanker »

iGene Paspoort

iGene biedt je inzicht in persoonlijke risico's op aandoeningen en vertelt je of het drinken van koffie en thee voor jou extra belangrijk kan zijn om bepaalde aandoeningen te voorkomen. Daarnaast geeft een iGene Paspoort je informatie over wat je verder kunt doen om risico's te verlagen. Daarbij leggen we de nadruk op gedrag waarmee jíj de meeste gezondheidswinst kunt behalen. In de onderstaande publicatie lees je meer over wat iGene voor jou kan betekenen.

Meer weten?

Ontvang gratis de publicatie:

"Langer gezond blijven met een iGene Paspoort"

Direct Ontvangen (PDF)

De slimste manier om langer gezond te blijven

Met een persoonlijk iGene Paspoort krijg je praktisch en betrouwbaar leefstijladvies, gebaseerd op je eigen DNA-profiel.

Betrouwbaar
Gebaseerd op wetenschappelijk gevalideerde informatie

Praktisch
Adviezen waar je ook echt wat mee doet

Veilig
Je privacy volledig gegarandeerd

Vraag nú direct jouw gratis iGene demo Paspoort aan.
(binnen enkele minuten gereed)

GRATIS DEMO PASPOORT

Download de app

Apple store Google store

Inschrijven nieuwsbrief

Ontvang een bericht zodra we een nieuwe erfelijke eigenschap of aandoening toevoegen aan het iGene Paspoort.