X

IS EEN DNA-TEST IETS VOOR MIJ?

5 sterren in Apple en Google store

Pure chocolade

Cacao bevat zogeheten flavonoïden. Dat zijn sterke antioxidanten, die een gunstig effect op de bloedvaten hebben. Hoe hoger het percentage cacao, hoe meer flavonoïden. Melk- en witte chocolade bevatten weinig tot geen cacao. Neem dus (extra) pure chocolade met minimaal 65% cacao. Let op: alle soorten chocolade bevatten veel onverzadigd vet, dus eet met mate.

Pure chocolade en jouw gezondheid

Er zijn gezondheidseffecten die samenhangen met het nuttigen van pure chocolade.

Pure chocolade verlaagt het risico op een beroerte

Door een hoge bloeddruk te voorkomen, verlaag je het risico op een beroerte. Onderzoek heeft aangetoond dat het dagelijks innemen van meer dan 200 milligram flavonoïden uit cacao een positief effect heeft op de elasticiteit van de bloedvaten.

Dit komt neer op 10 gram extra bittere chocolade (of chocolade gemaakt van rauwe cacao) of 2,5 gram rauw cacaopoeder. Melkchocolade bevat minder cacao en heeft daardoor minder tot geen effect op de bloeddruk. Witte chocolade bevat helemaal geen cacao, alleen cacaoboter.

Let op dat je niet overdrijft; af en toe een stukje pure chocolade is voldoende.

iGene Paspoort

iGene biedt je inzicht in persoonlijke risico's op aandoeningen en vertelt je of het eten van pure chocolade voor jou extra belangrijk kan zijn om bepaalde aandoeningen te voorkomen. Daarnaast geeft een iGene Paspoort je informatie over wat je verder kunt doen om risico's te verlagen. Daarbij leggen we de nadruk op gedrag waarmee jíj de meeste gezondheidswinst kunt behalen. In de onderstaande publicatie lees je meer over wat iGene voor jou kan betekenen.