X

Wil je de app eerst uitproberen? Dat kan! Klik hier om de demo-app te downloaden.

iGene DNA-test bestellen Nu van € 265 voor € 195. Actie geldig t/m 31 december.

Suikerinname

Suiker is zowel smaakmaker als zoetstof, vulmiddel en conserveermiddel. Het is dan ook goed te begrijpen waarom de levensmiddelenindustrie graag suiker toevoegt aan tal van voedingsmiddelen. Als gevolg hiervan zit suiker ongemerkt in veel producten en krijgen mensen er vaak onbewust te veel van binnen. Van nature komt suiker onder meer voor in fruit, mais, suikerbiet, suikerriet en aardappel.

Suikers die aan producten zijn toegevoegd worden op het etiket vaak met andere termen aangeduid, waardoor ze soms lastig te herkennen zijn. Maltose, dextrose, fructose, lactose, sacharose, galactose, glucose-fructosestroop, honing, agavesiroop; het zijn allemaal voorbeelden van (toegevoegde) suikers.

Frisdrank, vruchtensappen en ijsthee zijn voorbeelden van dranken met veel (toegevoegde) suikers. Probeer de inname van deze dranken zoveel mogelijk te beperken. Ze bevatten veel calorieën maar leveren geen of weinig gezonde voedingsstoffen. Daarnaast zorgen deze drankjes voor snel wisselende bloedsuikerspiegels. Let ook op met het gebruik van suikervrije producten; hierin zitten vervangende zoetstoffen zoals bijvoorbeeld aspartaam. Ook daarmee kun je gewenning aan zoet ontwikkelen.

Suiker en jouw gezondheid

Er zijn meerdere gezondheidseffecten die samenhangen met een hoge suikerinname.

Een hoge suikerinname verhoogt het risico op een beroerte

Het nuttigen van veel suiker wordt geassocieerd met een hoger risico op het krijgen van een een beroerte. Door een hoge suikerinname kan de bloeddruk stijgen. Dit is een belangrijke risicofactor voor het krijgen van een beroerte. Let daarom op je suikerinname.

Een ongemerkte boosdoener is suikerrijke (fris)drank. Ook vruchtensappen bevatten vaak toegevoegde suikers. Aan puur vruchtensap worden weliswaar geen suikers toegevoegd, maar daar zit van nature al veel suiker in. En let op: ook aan kant-en-klaar voedsel is veel suiker toegevoegd.

Meer lezen over beroerte »

Een hoge suikerinname verhoogt het risico op hart- en vaatziekten

Het nuttigen van veel suiker wordt geassocieerd met een hoger risico op hart- en vaatziekten. Veel suiker kan leiden tot overgewicht en een verhoogde kans op diabetes type 2. Dit zijn belangrijke risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Let daarom op je suikerinname.

Een ongemerkte boosdoener is suikerrijke (fris)drank. Ook vruchtensappen bevatten vaak toegevoegde suikers. Aan puur vruchtensap worden weliswaar geen suikers toegevoegd, maar daar zit van nature al veel suiker in.

En let op: ook aan kant-en-klaar voedsel is veel suiker toegevoegd.

Meer lezen over hart- en vaatziekten »

Een hoge suikerinname verhoogt het risico op diabetes type 2

Het nuttigen van veel suiker is een belangrijke risicofactor voor diabetes type 2. Daarnaast vergroot een hoge suikerinname de kans op overgewicht, wat ook een risicofactor is voor diabetes type 2. Let daarom op je suikerinname.

Een ongemerkte boosdoener is suikerrijke (fris)drank. Ook vruchtensappen bevatten vaak toegevoegde suikers. Aan puur vruchtensap worden weliswaar geen suikers toegevoegd, maar daar zit van nature al veel suiker in. Uit onderzoek is gebleken dat een dagelijkse consumptie van 330 ml suikerrijke drank, een 20% grotere kans op diabetes geeft.

En let op: ook aan kant-en-klaar voedsel is veel suiker toegevoegd.

Meer lezen over diabetes mellitus type 2 »

iGene Paspoort

iGene biedt je inzicht in persoonlijke risico's op aandoeningen en vertelt je of het beperken van je suikerinname voor jou extra belangrijk kan zijn om bepaalde aandoeningen te voorkomen. Daarnaast geeft een iGene Paspoort je informatie over wat je verder kunt doen om risico's te verlagen. Daarbij leggen we de nadruk op gedrag waarmee jíj de meeste gezondheidswinst kunt behalen. In de onderstaande publicatie lees je meer over wat iGene voor jou kan betekenen.

Meer weten?

Ontvang gratis de publicatie:

"Langer gezond blijven met een iGene Paspoort"

Direct Ontvangen (PDF)

De slimste manier om langer gezond te blijven

Met een persoonlijk iGene Paspoort krijg je praktisch en betrouwbaar leefstijladvies, gebaseerd op je eigen DNA-profiel.

Betrouwbaar
Gebaseerd op wetenschappelijk gevalideerde informatie

Praktisch
Adviezen waar je ook echt wat mee doet

Veilig
Je privacy volledig gegarandeerd

Vraag nú direct jouw gratis iGene demo Paspoort aan.
(binnen enkele minuten gereed)

GRATIS DEMO PASPOORT

Download de app

Apple store Google store

Inschrijven nieuwsbrief

Ontvang een bericht zodra we een nieuwe erfelijke eigenschap of aandoening toevoegen aan het iGene Paspoort.