X

Wil je de app eerst uitproberen? Dat kan! Klik hier om de demo-app te downloaden.

iGene DNA-test bestellen Nu van € 265 voor € 195. Actie geldig t/m 31 december.

Vette vis

Vette vis is een belangrijke bron van omega-3 vetzuren. Deze vetzuren spelen een essentiële rol bij verschillende processen in het lichaam. Omdat het lichaam deze omega-3 vetzuren niet zelf kan aanmaken, moet je ervoor zorgen dat je ze voldoende binnenkrijgt via je voeding. Voorbeelden van omega-3 vetzuren zijn eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Deze zitten vooral in vette vis, zoals makreel, zalm, paling, forel en haring, maar ook in schaal- en schelpdieren. Soms worden voedingsmiddelen ook verrijkt met EPA en DHA, zoals sommige soorten margarine, brood, eieren en vleeswaren. Een ander omega-3 vetzuur is alfa-linoleenzuur (ALA); dat zit vooral in plantaardige producten zoals noten, olie en lijnzaad.

Vis en jouw gezondheid

Er zijn meerdere gezondheidseffecten die samenhangen met het nuttigen van vis.

Vis verlaagt het risico op Alzheimer

Van omega-3 vetzuren is bekend dat ze een ontstekingsremmende werking hebben; onder meer in de hersenen.

Een lage omega-3 vetzuurstatus en een lage inname van omega-3 vetzuren is geassocieerd met cognitieve achteruitgang en een toegenomen kans op de ziekte van Alzheimer. Zorg dus voor de inname van voldoende omega-3 vetzuren om de cognitieve achteruitgang, die karakteristiek is voor Alzheimer, te verminderen.

Omega 3-vetzuren komen voornamelijk voor in vette vis, zoals makreel, zalm en paling, forel. Eet daarom 1 tot 2 keer per week vis, waarvan minimaal 1 keer vette vis.

Meer lezen over alzheimer »

Vis verlaagt het risico op een beroerte

In de wetenschappelijke literatuur zijn aanwijzingen gevonden dat omega-3 vetzuren een verlaagde kans op een beroerte geven. Omega 3-vetzuren komen voornamelijk voor in vette vis, zoals makreel, zalm en paling, forel.

Een visconsumptie van minimaal 1 keer per week ten opzichte van minder dan 1 keer per maand hangt samen met een 10% lager risico op een beroerte.

Meer lezen over beroerte »

Vis verlaagt het risico op hart- en vaatziekten

In de wetenschappelijke literatuur zijn aanwijzingen gevonden dat omega-3 vetzuren een verlaagde kans geven op sterfte aan hart- en vaatziekten. Omega 3-vetzuren komen voornamelijk voor in vette vis, zoals makreel, zalm en paling, forel.

Een visconsumptie van minimaal 1 keer per week ten opzichte van minder dan 1 keer per maand hangt samen met een 15% lager risico op overlijden aan hart- en vaatziekten.

Meer lezen over hart- en vaatziekten »

Vis verlaagt het risico op reuma

Er zijn aanwijzingen dat omega-3 vetzuren een iets verlaagde kans op reuma geven, vanwege hun ontstekingsremmende effect.

Omega 3-vetzuren komen voornamelijk voor in vette vis, zoals makreel, zalm en paling, forel. Eet daarom 1 tot 2 keer per week vis, waarvan minimaal 1 keer vette vis.

Meer lezen over reumatoïde artritis »

Vis verlaagt het risico op leverkanker

Het eten van vette vis lijkt een beschermend effect te hebben op de ontwikkeling van leverkanker. De gunstige gezondheidseffecten van visvetzuren zouden deze associatie kunnen verklaren.

Omega 3-vetzuren komen voornamelijk voor in vette vis, zoals makreel, zalm en paling, forel. Probeer iedere week minimaal 1 keer vette vis te eten.

Meer lezen over leverkanker »

iGene Paspoort

iGene biedt je inzicht in persoonlijke risico's op aandoeningen en vertelt je of het eten van vis voor jou extra belangrijk kan zijn om bepaalde aandoeningen te voorkomen. Daarnaast geeft een iGene Paspoort je informatie over wat je verder kunt doen om risico's te verlagen. Daarbij leggen we de nadruk op gedrag waarmee jíj de meeste gezondheidswinst kunt behalen. In de onderstaande publicatie lees je meer over wat iGene voor jou kan betekenen.

Meer weten?

Ontvang gratis de publicatie:

"Langer gezond blijven met een iGene Paspoort"

Direct Ontvangen (PDF)

De slimste manier om langer gezond te blijven

Met een persoonlijk iGene Paspoort krijg je praktisch en betrouwbaar leefstijladvies, gebaseerd op je eigen DNA-profiel.

Betrouwbaar
Gebaseerd op wetenschappelijk gevalideerde informatie

Praktisch
Adviezen waar je ook echt wat mee doet

Veilig
Je privacy volledig gegarandeerd

Vraag nú direct jouw gratis iGene demo Paspoort aan.
(binnen enkele minuten gereed)

GRATIS DEMO PASPOORT

Download de app

Apple store Google store

Inschrijven nieuwsbrief

Ontvang een bericht zodra we een nieuwe erfelijke eigenschap of aandoening toevoegen aan het iGene Paspoort.