X

Wil je de app eerst uitproberen? Dat kan! Klik hier om de demo-app te downloaden.

iGene DNA-test bestellen Nu van € 265 voor € 195. Actie geldig t/m 31 december.

Vezelrijke voeding

Vezels zijn delen van planten die niet of slechts gedeeltelijk door je lichaam kunnen worden verteerd. Vezels hebben verschillende positieve gezondheidseffecten. Vezels zijn onder meer te vinden in granen, peulvruchten, groente en fruit. Vezels, in combinatie met voldoende drinken, hebben een positief effect op de stoelgang. Ook zorgen ze voor een (verlengd) verzadigingsgevoel, waardoor vezels helpen bij het behouden of bereiken van een gezond gewicht. Er wordt geadviseerd om 30 tot 40 gram vezels per dag te eten. Het is belangrijk om daarbij voldoende te drinken, bij voorkeur water. Voorbeelden van vezelrijke voeding zijn volkorenbrood, ontbijtgranen, volkoren pasta, zilvervliesrijst, bonen, peulvruchten, rauwkost, groene bladgroenten (liefst beetgaar), ongeschild fruit zoals bessen, bramen en appels, en gedroogde vruchten.

Vezelrijk eten en jouw gezondheid

Er zijn meerdere gezondheidseffecten die samenhangen met vezelrijk eten.

Vezelrijke voeding verlaagt het risico op de ziekte van Parkinson

Obstipatie is een risicofactor voor Parkinson. Vezels, die een positief effect hebben op de stoelgang, kunnen obstipatie helpen voorkomen. Eet daarom voldoende vezels en varieer ook qua vezelrijke voeding.

Voor een goede stoelgang is het verder belangrijk om voldoende (water) te drinken, omdat vezels anders tot verstopping kunnen leiden.

Meer lezen over parkinson »

Vezelrijke voeding verlaagt het risico op een beroerte

Het risico op een beroerte kan worden verlaagd door dagelijks vezelrijk te eten. Voedingsvezels hebben namelijk een beschermende werking op risicofactoren die geassocieerd worden met het krijgen van een beroerte.

Zo gaat je bloeddruk omlaag, voorkom je overgewicht (vezels geven een verzadigd gevoel) en hebben voedingsvezels een gunstig effect op het cholesterolgehalte. Belangrijke bronnen van voedingsvezels zijn volkoren graanproducten en fruit.

Meer lezen over beroerte »

Vezelrijke voeding verlaagt het risico op hart- en vaatziekten

Het risico op hart- en vaatziekten kan worden verlaagd door dagelijks vezelrijk te eten. Voedingsvezels hebben namelijk een beschermende werking op risicofactoren die geassocieerd worden met hart- en vaatziekten.

Zo gaat je bloeddruk omlaag en voorkom je overgewicht (vezels geven een verzadigd gevoel). Ook hebben sommige vezels, met name betaglucanen uit haver en gerst, een gunstig effect op het cholesterolgehalte, waarmee het risico op hart- en vaatziekten wordt verkleind.

Pectine, van nature aanwezig in appels, heeft eveneens een cholesterolverlagend effect. Iedere 7 gram extra inname van voedingsvezels per dag verlaagt het risico op hart- en vaatziekten met 10%. Belangrijke bronnen van voedingsvezels zijn volkoren graanproducten en fruit.

Meer lezen over hart- en vaatziekten »

Vezelrijke voeding verlaagt het risico op diabetes type 2

Een hoge inname van voedingsvezels verlaagt het risico op diabetes type 2. Hiervoor zijn verschillende verklaringen. Op de eerste plaats geven vezels een verlengd verzadigingsgevoel, waardoor de kans op overgewicht kleiner wordt. Overgewicht is een belangrijke risicofactor voor diabetes type 2.

Daarnaast worden koolhydraten geleidelijker opgenomen bij vezelrijke voeding, waardoor de bloedglucose en insulinewaarden beter gereguleerd kunnen worden. Hierdoor worden hoge insulinepieken voorkomen en verbetert de gevoeligheid voor insuline.

Eet daarom voldoende volkoren graanproducten, groene bladgroenten, fruit zoals bosfruit, appels en peren.

Meer lezen over diabetes mellitus type 2 »

Vezelrijke voeding verlaagt het risico op borstkanker

Er zijn aanwijzingen dat de kans op borstkanker kleiner wordt door het eten van voldoende voedingsvezels. Belangrijke bronnen van voedingsvezels zijn volkoren graanproducten en fruit.

Meer lezen over borstkanker »

Vezelrijke voeding verlaagt het risico op darmkanker

Het risico op darmkanker kan worden verlaagd door dagelijks vezelrijk te eten. Vezels hebben een positief effect op de stoelgang; een beschermende factor voor darmkanker. Het is niet alleen belangrijk om voldoende vezels te eten, maar ook om te variëren.

Voor een goede stoelgang is het ook belangrijk om voldoende (water) te drinken, omdat de vezels anders juist voor verstopping in de darmen zorgen. Het risico op darmkanker kan met 10% worden verlaagd bij iedere 10 gram extra vezelinname per dag. Vooral vezels uit granen lijken verantwoordelijk voor dit effect.

Meer lezen over darmkanker »

iGene Paspoort

iGene biedt je inzicht in persoonlijke risico's op aandoeningen en vertelt je of vezelrijk eten voor jou extra belangrijk kan zijn om bepaalde aandoeningen te voorkomen. Daarnaast geeft een iGene Paspoort je informatie over wat je verder kunt doen om risico's te verlagen. Daarbij leggen we de nadruk op gedrag waarmee jíj de meeste gezondheidswinst kunt behalen. In de onderstaande publicatie lees je meer over wat iGene voor jou kan betekenen.

Meer weten?

Ontvang gratis de publicatie:

"Langer gezond blijven met een iGene Paspoort"

Direct Ontvangen (PDF)

De slimste manier om langer gezond te blijven

Met een persoonlijk iGene Paspoort krijg je praktisch en betrouwbaar leefstijladvies, gebaseerd op je eigen DNA-profiel.

Betrouwbaar
Gebaseerd op wetenschappelijk gevalideerde informatie

Praktisch
Adviezen waar je ook echt wat mee doet

Veilig
Je privacy volledig gegarandeerd

Vraag nú direct jouw gratis iGene demo Paspoort aan.
(binnen enkele minuten gereed)

GRATIS DEMO PASPOORT

Download de app

Apple store Google store

Inschrijven nieuwsbrief

Ontvang een bericht zodra we een nieuwe erfelijke eigenschap of aandoening toevoegen aan het iGene Paspoort.