X

IS EEN DNA-TEST IETS VOOR MIJ?

5 sterren in Apple en Google store

Water drinken

Hou je vochtbalans op peil door dagelijks voldoende water te drinken. Een mens bestaat voor ongeveer 60% uit water. Dit water wordt gebruikt voor talloze processen in het lichaam. Dagelijks raken we echter ongeveer 2,5 liter vocht kwijt door zweten en via urine, ontlasting en ademhaling. Om uitdroging te voorkomen moet het lichaam dagelijks weer voldoende vocht binnen krijgen. Naast het vocht wat we binnenkrijgen via de voeding, is het belangrijk om voldoende te drinken. Water is daar uitermate geschikt voor, want het bevat geen calorieën en is daarmee gezonder dan bijvoorbeeld frisdranken.

Water en jouw gezondheid

Er zijn meerdere gezondheidseffecten die samenhangen met het drinken van water.

Het drinken van water verlaagt het risico op de ziekte van Parkinson

Obstipatie is een risicofactor voor Parkinson. Daarom wordt er geadviseerd om vezelrijk te eten, maar voldoende vochtinname is ook van belang. Drink bij een vezelrijk dieet bij voorkeur 2 liter water of thee per dag.

Het drinken van water verlaagt het risico op de diabetes type 2

Voldoende water drinken verlaagt de kans op diabetes type 2. Bij een te lage vochtinname neemt de productie van het hormoon vasopressine toe; een belangrijk hormoon in de vochthuishouding en bloeddrukregulatie. Er zijn aanwijzingen dat hogere concentraties van dit hormoon op lange termijn kunnen leiden tot ongevoeligheid voor insuline en een groter risico op diabetes type 2. Voldoende water drinken zorgt voor een lagere concentratie van vasopressine.

Het vervangen van suikerrijke dranken door water draagt bovendien bij aan het verlagen van de totale energie-inname.

iGene Paspoort

iGene biedt je inzicht in persoonlijke risico's op aandoeningen en vertelt je of het drinken van voldoende water voor jou extra belangrijk kan zijn om bepaalde aandoeningen te voorkomen. Daarnaast geeft een iGene Paspoort je informatie over wat je verder kunt doen om risico's te verlagen. Daarbij leggen we de nadruk op gedrag waarmee jíj de meeste gezondheidswinst kunt behalen. In de onderstaande publicatie lees je meer over wat iGene voor jou kan betekenen.