X

IS EEN DNA-TEST IETS VOOR MIJ?

5 sterren in Apple en Google store
Bestellen Tijdelijke actietarieven geldig t/m 30 november

Zonlicht

Blootstelling aan zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D voor het lichaam. Een juiste vitamine D-spiegel in het bloed wordt geassocieerd met een lagere kans op sterfte.

De Gezondheidsraad adviseert dan ook om iedere dag ten minste 15 tot 30 minuten buiten te zijn tussen 11.00 en 15.00 uur. De aanmaak van vitamine D hangt af van de duur en intensiteit van de blootstelling aan het zonlicht, het blootgestelde oppervlak, de hoeveelheid pigment in de huid en het type pigment. In Noord-Europese landen is de intensiteit van zonlicht in de wintermaanden te zwak voor het aanmaken van vitamine D.

Let wel op: blootstelling aan zonlicht verhoogt de kans op huidkanker. Gebruik zonnebrandcrème om verbranding van de huid te voorkomen. Dit heeft geen effect op de aanmaak van vitamine D.

Zonlicht en jouw gezondheid

Er zijn meerdere gezondheidseffecten die samenhangen met zonlicht.

Voldoende zonlicht verlaagt het risico op botontkalking

Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D, wat belangrijk is voor het botmetabolisme. Een dagelijkse wandeling in de buitenlucht heeft dus een positief effect op je botten.

Meer lezen over botontkalking »

Voldoende zonlicht verlaagt het risico op borstkanker

Er zijn aanwijzingen dat de kans op borstkanker beïnvloed wordt door de hoeveelheid vitamine D. Met name na de overgang wordt een beschermend effect gevonden voor vitamine D. Vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van de zon. Ga dus regelmatig naar buiten voor een wandeling.

Meer lezen over borstkanker »

Voldoende zonlicht verlaagt het risico op darmkanker

Er zijn aanwijzingen dat een tekort aan vitamine D een verhoogd risico geeft op darmkanker. Het beschermende effect van vitamine D zou te maken kunnen hebben met de ontstekingsremmende werking in de darmen.

Vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van de zon. Ga dus regelmatig naar buiten voor een wandeling.

Meer lezen over darmkanker »

Voldoende zonlicht verlaagt het risico op hart- en vaatziekten

Er zijn aanwijzingen dat een tekort aan vitamine D een verhoogd risico geeft op hart- en vaatziekten. Vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van de zon. Ga dus regelmatig naar buiten voor een wandeling.

Meer lezen over hart- en vaatziekten »

Voldoende zonlicht verlaagt het risico op een beroerte

Er zijn aanwijzingen dat een vitamine D tekort een verhoogd risico geeft op een beroerte. Bij mensen met een hoge bloeddruk, een risicofactor voor een beroerte, worden vaak lagere vitamine D-waarden gevonden.

Vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van de zon. Ga dus regelmatig naar buiten voor een wandeling.

Meer lezen over beroerte »

iGene Paspoort

iGene biedt je inzicht in persoonlijke risico's op aandoeningen en vertelt je of zonlicht voor jou extra belangrijk kan zijn om bepaalde aandoeningen te voorkomen. Daarnaast geeft een iGene Paspoort je informatie over wat je verder kunt doen om risico's te verlagen. Daarbij leggen we de nadruk op gedrag waarmee jíj de meeste gezondheidswinst kunt behalen. In de onderstaande publicatie lees je meer over wat iGene voor jou kan betekenen.

Langer gezond blijven dankzij de kennis van de genen

Met een persoonlijk iGene Paspoort krijg je praktisch en betrouwbaar leefstijladvies, gebaseerd op je eigen DNA-profiel.

Persoonlijk
Inzichten en adviezen op basis van jouw eigen DNA.

Veilig en Anoniem
Je privacy volledig gegarandeerd.

Betrouwbaar
Gebaseerd op wetenschappelijk gevalideerde informatie.

Benieuwd of een iGene Paspoort iets voor jou is? Kom er achter in 7 vragen.

DOE DE QUICK-CHECK

Download de app

Apple store Google store

Nieuwsbrief

Ontvang een bericht zodra we een nieuwe erfelijke eigenschap of aandoening toevoegen aan het iGene Paspoort.

Adres

iGene
Oude Haven 102
6511 XH Nijmegen
+31 (0)10 310 4200 info@igene.eu